Absintbereiding

Re: Neutrale alcohol: Tips en suggesties graag!

Helfrich (01/05/06 om 17:33:23):

Ik neem aan dat je "overhalen" bedoelt, want met "overhevelen" gebeurt er niet zo veel...

De Zwitsers werken inderdaad met gewone inmaakalcohol, zoals je die ook in de Belgische supermarkt vindt.

Ted Breaux gebruikt voor zijn producten enkel wijnalcohol, al zou hij tijdens de ontwikkeling misschien wel eens voor een goedkoper alternatief gekozen hebben. Voor hem is het onbegrijpelijk dat de Fransen en Zwitsers in de AOC voor "absinthe" (Pontarlier/Val-de-Travers) het gebruik van melasse willen vastleggen.

Distillateurs mogen in Nederland geen 96% alcohol aan particulieren verkopen en als ze het toch doen vragen ze er meestal veel te veel voor. (De distillateur die we beiden kennen was een uitzondering.)

De Belgische supermarkt biedt uitkomst, maar reken op 30 euro per liter, of meer.

Het topje van Luxemburg  (met diverse winkelcentra) is vanuit Nijmegen ruim binnen drie uur te bereiken (via Mönchen-Gladbach, Aachen, Verviers, St.-Vith).

Een andere mogelijkheid is om even over de Duitse grens Doppelkorn in te kopen. Je moet dan wel een eenvoudige hebben; louter verdunde graanalcohol, zonder toevoegingen, zoals die van Bauerndank (38%).

 

Helfrich (01/08/06 om 21:55:46):

Met die oude bekende gaat het redelijk. Hij is bezig wat nieuws op te zetten en dat lijkt wel te lukken. Wellicht kan hij nog wat voor me betekenen. En wie weet voor jou ook. Dat laat je ik dan wel weten.

Bij die andere bij mij een de buurt ga ik binnenkort ook eens langs.

 

Helfrich (01/16/06 om 22:55:46):

Die alcohol is prima, maar wel aan de prijzige kant.

 

F@TM@N (01/28/06 om 17:28:25):

Ik heb 2 halve liters gekocht bij Brouwland

ga er m`n eerst Absint mee maken

zijn dat die bewuste stinkende kurken ....op die flessen van brouwland...????

 

Helfrich (01/28/06 om 22:13:29):

Klopt. Sommige van die sierkurken meuren als de ziekte. Absintoliën zijn helemaal funest voor ze. Ik zal Brouwland er wel eens op aanspreken.

 

F@TM@N (03/29/06 om 18:34:40):

Heb net bij Dirk 3 de slijter van Bas

een doos met zes anderhalve literflessen hooghoudt graan jenever gekocht

was in de aanbieding komt neer op 8,5 euro de liter ..

vanavond de alcohol eruit stoken

en dan lekker aan de gang voor de Absintavond in Arnhem

verder een kilo alsem gescoored voor 4,6 euro ...
ben benieuwd wat het is ....

 

Helfrich (03/29/06 om 20:20:32):

Wie is Bas?

 

F@TM@N (03/29/06 om 22:23:24):

Wie is Bas?


een supermarkt met slijterij die claimed de goedkoopste te zijn... dacht dat het een landelijke keten was..


Wanneer je de alcohol uit Jenever gaat halen zal altijd wat aroma houden. Ik weet het want ik heb het uitgeprobeerd. Mijn tip: 2x overhalen


te laat ....heb net aan 2 liter van 80 % m`n kruiden toe gevoegd...  we zullen wel proeven .... ;D ;D ;D

 

Helfrich (05/02/06 om 00:54:16):

In Luxemburg kost een liter neutraal 96% veraccijnsd zo'n 15 (Massen) tot 17 (Knauf/Delhaize) euro per liter. Voor mij als turbodieselaar kost een retourtje een euro of 30 (en een paar uur), inclusief lekker 200-plussen tussen Jackerath en Aachen. Dat is zeker de moeite waard, voor een koffer vol gedistilleerd en tabak (en runderfilet, ganzenlever, gekonfijte eend, Zwitserse en Belgische chocola, etc.).

 

Absintbereiding